Forside

mat-helse

Hei! På denne siden vil du kunne lese stadig nye blogginnlegg om hvordan mat påvirker helsen din.

Vi kommer til å fokusere på tema som mat og kreft (se video nedenfor), trening og mosjon, samt et sunt kosthold. Vi mener at det er viktig å nyte det man spiser ved å fylle handlekurven med deilig frukt og druer, og brødskive med pålegg som ikke bare smaker godt, men som også er bra for kroppen.

For å lære mer om oss, følg denne lenken.

Vår filosofi for et godt kosthold

Enkelhet

Vi har troen på at et godt kosthold bør være enkelt, ikke komplisert og vanskelig.

Selvpleie

Å lære mer om hvordan mat påvirker helsen er en form for essensiell selvpleie.

Energi

En av de største fordelene med sunn mat og helse er at vi får mer energi i hverdagen.

Siste innlegg om mat-helse

Mat og drikke som tannlegesenter sier at ødelegger tennene dine

Mat og drikke som tannlegesenter sier at ødelegger tennene dine

Tennene dine lever et hardt liv. Hver dag må de knuse, tygge, og leve med maten du spiser hver dag – samt maten som blir igjen etter du har spist. Hver gang du spiser kan matpartikler samle seg og sette seg fast på tennene, og forårsake skade hvis de ikke fjernes gjennom tannpuss og bruk av tanntråd. Matpartiklene gir også et ideelt miljø for vekst av bakterier, noe som fører til forråtnelse av tenner.

Samtidig er det visse matvarer som er mer skadelig for tennene dine enn andre. For å finne ut hvilke matvarer som ødelegger tennene dine, snakket vi med Bjørn Forbord, tannlege MNTF og klinikkeier ved Majorstuen Tannlegesenter her i Oslo. Gjennom sine flere tiår som tannlege har han fått god forståelse for hvilke matvarer som er mest skadelige. Disse deler vi med deg i dag, slik at du kan forhindre de for å beskytte tennene dine.

Hvilke matvarer er dårlig for tennene?

Det er viktig å spise mat som er sunn og nærende for kroppen. Dessverre er det ikke alltid slik at den maten som er sunnest for kroppen også er best for tennene. Disse matvarene inkluderer ting som sukkerholdige drikker og juicer, sure frukter, og til og med visse typer brød som inneholder raffinerte karbohydrater.

Noen vanlige matvarer som er dårlig for tennene inkluderer:

  1. Sukkerholdige drikker: Selv om disse typer drinker kan være velsmakende, og de kan inneholde viktige vitaminer (for eksempel appelsinjus), kan de forårsake syreskader på tennene.
  2. Raffinerte karbohydrater: Raffinerte karbohydrater som finnes i matvarer som brød kan være dårlige for tennene. Dette er fordi brød – spesielt hvitt brød – har en høy glykemisk indeks, som gjør at det raskt blir til sukker. I motsetning til dette har komplekse karbohydrater (som grønnsaker) en lav glykemisk indeks, og forårsaker ikke tannråte.
  3. Syrlig frukt: Sur frukt kan forårsake mye skade på tennene. Disse fruktene har en pH mindre enn 4, som er et nivå som kan erodere tannemaljen. Eksempler er sitroner, appelsiner og grapefrukt.

Nå som vi har etablert noen av de mest skadelige matvarene for tennene, går vi mer inn på hvorfor de er skadelige.

Er sukker dårlig for tennene?

Ja, sukker er veldig skadelig for tennene våre, selv om det ikke er alle som skjønner det. Generelt sett så kan alt med for mye sukker skade tennene dine. For å unngå disse “sukkerskadene” bør vi redusere sukkerinntaket vi får gjennom søtsaker, samt å drikke vann og andre drikker fremfor brus og energidrikker.

Hvordan skader sukker tennene?

Sukker påvirker tennene på forskjellige måter, noe som gjør at emaljen løses opp, tennene blir misfargede, og råtner. Denne skaden kan forebygges ved tannpleie som å pusse to ganger om dagen og bruke tanntråd mellom måltider og mellommåltider. Men som sagt ovenfor, så er den beste løsningen å gå til kjernen av problemet: å senke inntak av sukker.

Hva gir mest syreskader på tennene?

Den vanligste årsaken til tannråte er syreerosjon. Syre kan komme fra en rekke kilder som magesyren, maten du spiser, og spytt. Likevel er det brus og energidrikk som har vist seg å gi mest syreskader på tennene; ikke bare fordi pH-verdien er lav i disse drinkene, men fordi de som drikker dem har en tendens av å innta dem regelmessig over mange år, kanskje en eller flere ganger om dagen. Det er ikke den ene brusflasken som ødelegger tennene dine – det er de konstante småsupene du tar, dag etter dag, måned etter måned, og år etter år. 

Vitaminene kiropraktorene anbefaler

Vitaminene kiropraktorene anbefaler

Vitaminene kiropraktorene anbefaler

På nettsiden vår prøver vi alltid å finne nye måter å utdype om hvordan mat påvirker helsen vår, slik at vi kan føle oss bedre og leve et sunt og langt liv. 

Mange vet at mat kan gjøre oss overvektige, gjøre oss slanke, øke kolesterol, senke kolesterol, få oss til å føle oss trøtte, og få oss til å føle oss våkne – samt at man bør drikke mye melk for å holde beina sterke, gitt dets høye innhold av kalsium. Men visste du at det også finnes mange andre vitaminer som kan påvirke beinbygningen og hvor sterke beina dine er? 

Christer Olsnes er daglig leder ved Norklinikken, hvor han driver som kiropraktor i Stavanger. Christer driver klinikken med en kollega, Eirik, og de har mange gode synspunkter angående hvilke vitaminer som er best for beina i kroppen vår – et litt tørt tema for de fleste, kan man tro, men det finnes mange grunner til at vi alle bør tenke på å gi beina våre de vitaminene og mineralene de trenger.

Hva er beinhelse og hvorfor bør du bry deg?

Beinhelse er viktig for menneskekroppen fordi det er det som støtter skjelettet og holder oss oppreist og sterk. Bein er laget av en blanding av mineraler, som kalsium og fosfor, og protein. De inneholder også blodårer og nerver, samt celler som produserer nytt beinvev.

Uten friske bein ville vi ikke kunne stå rett opp; vi ville bli svekket av brudd; vi kan lide av leddgikt eller osteoporose; det kan hende at tennene våre ikke passer riktig sammen; musklene våre kan svekkes; og hjernen vår ville bli fratatt oksygenrikt blod grunnet en svak nakke.

Fordelene med å bry seg om beinhelsen din inkluderer: å føle mindre smerter i leddene på grunn av redusert trykk på bein, og å redusere risikoen for fall som forårsaker brudd i hofter eller andre bein i kroppen din.

Vitaminer og mineraler for sterke bein: Den ultimate listen

Det er mange vitaminer og mineraler i kostholdet vårt som er avgjørende for sunne bein.

Her er en liste over de 10 beste vitaminene og mineralene for sterke bein, ifølge Christer og Eirik:

  1. Vitamin D
  2. Kalsium
  3. Sink
  4. Jern
  5. Vitamin K
  6. Magnesium
  7. Mangan
  8. Bor
  9. Vitamin A
  10. Vitamin C

Enkle måter å få i seg nok vitaminer

Vitaminer er altså en vesentlig del av et sunt kosthold. For å få den mengden vitaminer kroppen din trenger for optimal helse, kan det være vanskelig å få nok fra mat alene.

Nedenfor er noen enkle måter å få frukt og grønnsaker du trenger for et sunt liv:

  • Legg til inntak av vitamintilskudd i din daglige rutine (en enkel måte å få nok er gjennom multivitamintilskudd)
  • Spis frokostblanding med melk
  • Spis fersk frukt i stedet for bearbeidede søtsaker
  • Tilsett grønnsaker til smørbrødene eller salatene dine, eller spis dem rå i en fruktsalat

Dette er altså tre av punktene som kiropraktorene Christer og Eirik vil vektlegge når det kommer til å få i seg nok vitaminer for god beinhelse. Håper du ble inspirert til å opprettholde sterke bein selv!

Konkrete steg til et bedre kosthold

konkrete steg til et bedre kosthold

Å ha et bra kosthold er veldig enkelt: spis grovbrød og korn, få i deg litt melkeprodukter, begrens inntak av kjøtt, og spis masse, masse grønnsaker – akkurat som Helsedirektoratet anbefaler. Bemerk deg at vi sier enkelt, og ikke lett. For selv om vi kanskje vet hva vi bør gjøre for å ha et godt kosthold, så er det en del vanskeligere å faktisk gjøre det.

For å gjøre det litt lettere for deg har vi satt opp noen konkrete steg til et bedre kosthold:

1. Gi slipp på å bedømme deg selv som «god» eller «dårlig»

Når vi spiser noe sunt, for eksempel en gulrot, eller agurk på brødskiva, så er det lett å si til oss selv at «nå er jeg god.» Følgende sier vi også det motsatte hvis vi tar oss en sjokolade eller en burger – «nå er jeg dårlig.» (Vi tenker kanskje ikke akkurat de ordene, men følelsen kan fortsatt være der.)

Se i stedet på saken som at visse typer mat er mest effektive for å holde seg slank og energirik, mens visse andre typer mat er mer effektive for å ikke holde seg så slank eller energirik. På denne måten tar man skyldfølelsen vekk fra matvalgene sine, og får heller til å se på situasjonen mer objektivt.

Et annet poeng som er verdt å nevne, er at hvis man sier at man har vært «god» for å spise sunt, så kan det hende at hjernen føler at det snart er på tide med en belønning for all den «gode» atferden. Dette er noe psykolog Kelly McGonigal utdyper mer i boken The Willpower Instinct.

2. Begynn smått

Hvis du vil spise mer sunt, ikke helomvend kostholdet ditt og start en «diett,» som nesten alltid introduserer en totalt unaturlig måte for deg å spise på. Dette liker ikke underbevisstheten din, og den vil gradvis begynne å dra deg mot gamle matvaner igjen. Begynn smått derimot, og introduser nye matvarer i kostholdet ditt gradvis, så gjør du det enklere for underbevisstheten å venne seg til de nye spisevanene dine.

3. Det var alt!

Vi vil ikke lage en gigantisk og komplett liste som inneholder ALLE tingene du kan gjøre for å skape et bedre kosthold. Det viktigste er å begynne et sted og, som vi sier ovenfor, å begynne smått.

En god og opplysende video om mat og kreft