Forside

mat-helse

Hei! På denne siden vil du kunne lese stadig nye blogginnlegg om hvordan mat påvirker helsen din.

Vi kommer til å fokusere på tema som mat og kreft (se video nedenfor), trening og mosjon, samt et sunt kosthold. Vi mener at det er viktig å nyte det man spiser ved å fylle handlekurven med deilig frukt og druer, og brødskive med pålegg som ikke bare smaker godt, men som også er bra for kroppen.

For å lære mer om oss, følg denne lenken.

Vår filosofi for et godt kosthold

Enkelhet

Vi har troen på at et godt kosthold bør være enkelt, ikke komplisert og vanskelig.

Selvpleie

Å lære mer om hvordan mat påvirker helsen er en form for essensiell selvpleie.

Energi

En av de største fordelene med sunn mat og helse er at vi får mer energi i hverdagen.

Siste innlegg om mat-helse

Konkrete steg til et bedre kosthold

konkrete steg til et bedre kosthold

Å ha et bra kosthold er veldig enkelt: spis grovbrød og korn, få i deg litt melkeprodukter, begrens inntak av kjøtt, og spis masse, masse grønnsaker – akkurat som Helsedirektoratet anbefaler. Bemerk deg at vi sier enkelt, og ikke lett. For selv om vi kanskje vet hva vi bør gjøre for å ha et godt kosthold, så er det en del vanskeligere å faktisk gjøre det.

For å gjøre det litt lettere for deg har vi satt opp noen konkrete steg til et bedre kosthold:

1. Gi slipp på å bedømme deg selv som «god» eller «dårlig»

Når vi spiser noe sunt, for eksempel en gulrot, eller agurk på brødskiva, så er det lett å si til oss selv at «nå er jeg god.» Følgende sier vi også det motsatte hvis vi tar oss en sjokolade eller en burger – «nå er jeg dårlig.» (Vi tenker kanskje ikke akkurat de ordene, men følelsen kan fortsatt være der.)

Se i stedet på saken som at visse typer mat er mest effektive for å holde seg slank og energirik, mens visse andre typer mat er mer effektive for å ikke holde seg så slank eller energirik. På denne måten tar man skyldfølelsen vekk fra matvalgene sine, og får heller til å se på situasjonen mer objektivt.

Et annet poeng som er verdt å nevne, er at hvis man sier at man har vært «god» for å spise sunt, så kan det hende at hjernen føler at det snart er på tide med en belønning for all den «gode» atferden. Dette er noe psykolog Kelly McGonigal utdyper mer i boken The Willpower Instinct.

2. Begynn smått

Hvis du vil spise mer sunt, ikke helomvend kostholdet ditt og start en «diett,» som nesten alltid introduserer en totalt unaturlig måte for deg å spise på. Dette liker ikke underbevisstheten din, og den vil gradvis begynne å dra deg mot gamle matvaner igjen. Begynn smått derimot, og introduser nye matvarer i kostholdet ditt gradvis, så gjør du det enklere for underbevisstheten å venne seg til de nye spisevanene dine.

3. Det var alt!

Vi vil ikke lage en gigantisk og komplett liste som inneholder ALLE tingene du kan gjøre for å skape et bedre kosthold. Det viktigste er å begynne et sted og, som vi sier ovenfor, å begynne smått.

En god og opplysende video om mat og kreft